نرخ مکالمات بین‌الملل کاهش می‌یابد

۱۳۹۷/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۶۱۷
نرخ مکالمات بین‌الملل کاهش می‌یابد

گروه دانش و فن|

 شرکت ارتباطات زیرساخت آبان ماه سال 90 براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، نرخ مکالمات دو صفر کشورهایی که بیشترین ترافیک مخابراتی را با ایران دارند تا سقف 75 درصد کاهش داد که این مصوبه با واکنش و انتقاد شرکت‌های ارائه‌دهنده تلفن بین‌الملل از بستر اینترنت - voip - شد چرا که این شرکت‌ها معتقد هستند که کاهش نرخ مکالمات از طریق دو صفر مخابرات باعث می‌شود کاربران از بستر تلفن اینترنتی و کارت تلفن برای مکالمات بین‌الملل استفاده نکنند.

در سال 90 طبق مصوبه جدید شرکت ارتباطات زیرساخت، تعرفه یک دقیقه مکالمات بین‌الملل صادره از کشور به اغلب کشورها و در 11 سطح تعریف شده است که برای مثال کاربران ایرانی برای تماس با کشورهای سطح اول از تلفن ثابت یا همراه به ازای هر دقیقه مکالمه تنها 50 تومان می‌پردازند که این رقم حتی در مقایسه با نرخ مکالمات داخلی تلفن همراه در کشور نیز رقم بسیار پایینی است.

حال با گذشت تقریبی 7سال، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت از کاهش نرخ مکالمات بین‌الملل از طریق دو صفر، در صورت آزادسازی ارائه این خدمات در کشور خبر داد.

صادق عباسی شاهکوه اظهار داشت: تا پایان نیمه اول امسال موضوع رفع انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت از ارائه خدمات مکالمات بین‌الملل اجرایی می‌شود و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تلفن و اپراتورها می‌توانند به صورت مستقیم در این حوزه ورود کنند.

وی با بیان اینکه هنوز مدل رفع انحصار زیرساخت از مکالمات بین‌الملل نهایی نشده است، افزود: اما در این طرح قصد داریم به جای آنکه به صورت مستقیم با اپراتورهای بین‌الملل قرارداد ببندیم، اپراتورهای داخلی با طرف خارجی قرارداد ببندند و ما تنها بحث تحویل ترافیک را عهده‌دار شویم.

عباسی شاهکوه گفت: تاکنون مدل ارائه خدمات مکالمات بین‌الملل به این شکل بود که شرکت زیرساخت ترافیک را از اپراتورها تحویل گرفته و در بین‌الملل به آنها تحویل می‌داد که در شیوه جدید اگرچه این مسوولیت زیرساخت، حذف نخواهد شد اما بحث قرارداد با طرف خارجی به اپراتورهای ایرانی سپرده می‌شود و ممکن است اپراتورها بتوانند با قیمت‌های پایین‌تری این قراردادها را منعقد کنند.

وی تاکید کرد: پیش بینی‌ها نشان می‌دهد این مدل ارائه خدمات، در قیمت نهایی مصرف‌کننده تاثیر می‌گذارد و با وجود اینکه فضا نیمه رقابتی می‌شود ما شاهد کاهش نرخ مکالمات بین‌الملل خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت تاکید کرد: جزییات این طرح هنوز نهایی نشده اما بطور قطع شرایط از وضعیت فعلی بهتر خواهد شد.

عباسی شاهکوه گفت: اگرچه مکالمات بین‌الملل از طریق دو صفر و خط تلفن در کل دنیا کاهش پیدا کرده و کاربران به سمت استفاده از ابزارهای پیام رسان برای مکالمه می‌روند اما جبران این کاهش درآمد از محل‌های دیگر ارائه خدمات ممکن است.

وی همچنین از تصویب دستورالعمل صدور اجازه استفاده از فیبر تاریک زیرساخت خبر داد و گفت: این سرویس فقط در محدوده داخل استانی و مسیرهایی که تامین ارتباط از طریق سایر امکانات ممکن نباشد ارائه می‌شود.

صادق عباسی شاهکوه از تصویب شرایط و دستورالعمل صدور اجازه استفاده از تار تاریک خبر داد و گفت: به موجب این دستورالعمل، اجازه استفاده از تار تاریک به عنوان سرویس جدید، فقط در محدوده داخل استانی و مسیرهایی در کشور میسر می‌شود که تامین ارتباط از طریق سایر امکانات موجود در سبد محصولات شرکت، امکان نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت اظهار کرد: شرکت ارتباطات زیرساخت برای توسعه خدمات ارتباطی و شبکه ملی اطلاعات و استفاده بهینه از سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته در سطح شبکه‌های مادر مخابراتی سرویس «اجازه استفاده از تار تاریک» را ارائه می‌کند.

 وی تصریح کرد: این سرویس جدید به دارندگان پروانه ایجاد و بهره‌برداری از شبکه‌های ارتباطی ثابت و سیار از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ارائه می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: در آینده‌یی نزدیک، فرآیند واگذاری و تجاری‌سازی تار تاریک در شبکه انتقال کشور نهایی و این اقدام با کمک به افزایش کیفیت خدمات، باعث تقویت بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات و کسب و کارهای دیجیتالی در سراسر کشور خصوصا نقاط محروم و دور افتاده شود.

 وی از دارندگان پروانه خواست که تقاضای خود را برای مسیرهای مورد نظر به امور تجاری شرکت ارائه کنند تا مقدمات واگذاری فراهم شود و پس از نهایی‌سازی تعرفه در کمیسیون تنظیم مقررات، واگذاری انجام شود.

 

 

ارسال نظر