پیام‌رسان‌های داخلی و کاربران

۱۳۹۷/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۰۴۶
پیام‌رسان‌های داخلی و کاربران

گروه دانش و فن  مرجان محمدی

در حالی که به‌نظر می‌رسید فیلتر شدن تلگرام کاربران این پیام‌رسان خارجی را به سمت پیام‌رسان‌های داخلی سوق دهد اما اینگونه نشد تا طبق اعلام رسمی تنها یک میلیون کاربر از تلگرام مهاجرت کردند و بقیه کاربران این پیام‌رسان خارجی همچنان با فیلتر شکن به کارهای خود ادامه می‌دهند، هرچند که دچار دردسر‌هایی نیز شده‌اند ولی کماکان ترجیح می‌دهند که از تلگرام استفاده کنند. سرعت پایین پیام‌رسان‌های داخلی، قطع و وصل شدن‌های پی در پی و بی‌اعتمادی کاربران به پیام‌رسان‌های داخلی از جمله مواردی است که باعث شده است تا کاربران به پیام‌رسان‌های داخلی مهاجرت نکنند. این در حالی است که طی چند روز گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از چندگانگی در حوزه رسانه انتقاد کرد و گفت: فیلتر و فیلترشکن معلول بلاتکلیفی ماست و باید سیاست و تکلیف آن در کشور مشخص شود.

وی گفت: واقعیتی وجود دارد و آن سردرگمی در سیاست‌گذاری حوزه رسانه نوین در کشور است. مردمی که به میهن خود و نظام علاقه‌مندند، نمایندگان مجلس و دولتمردان را انتخاب می‌کنند، از طرفی مجلس منتخب مردم قانونی برای ماهواره را تصویب می‌کند، قانون و دستگاه قضا حکم می‌دهد و پلیس نیز اجرا می‌کند. با وجود این هم مردم و هم مجلس در مقابل این موضوع مقاومت می‌کنند و آن را نمی‌پذیرند.

وی با بیان اینکه علت را بیابیم، فیلتر و فیلترشکن معلول بلاتکلیفی ماست گفت: این موضوعات از زمان شبکه‌های اجتماعی اورکات، فیس بوک و وی چت وجود داشته است. باید یک سیاست و تکلیف در کشور مشخص شود و در تقابل با افکار عمومی، سیاست‌ها مشخص باشد. ما نباید نیروهای منابع انسانی خود را نابود کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ظرفیت‌های موجود برای سیاست‌گذاری اظهار کرد: شورای عالی فضای مجازی، مجلس به لحاظ قانونگذاری و مجمع تشخیص مصلحت نظام به لحاظ سیاست‌گذاری ظرفیت‌های موجود هستند. ما نیز دیدگاه‌هایمان را به صورت شفاف گفته‌ایم. باید حقایق جامعه را مطرح کرد و فضا نباید طوری باشد که از گفتن حقایق منع شویم. افکار عمومی را نباید به سمتی سوق داد که دچار خودفیلتری شوند.

وی در خصوص حوزه پیام‌رسان‌ها خاطرنشان کرد: در حوزه رسانه بلاتکلیف هستیم و این شامل همه رسانه‌ها می‌شود زیرا چارچوب و سیاست حرکتی مشخصی در این حوزه نداریم و از آنجا که چارچوب‌های اصلی را مردم تعیین می‌کنند متاسفانه در حال حاضر مردم نسبت به پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های داخلی کم اعتماد هستند و این مهم سبب می‌شود که رونق ماهواره و پیام‌رسان‌های خارجی بیشتر باشد. درست است که هنوز مردم نسبت به قانون فیلترینگ و ممنوعیت شبکه‌های اجتماعی خارجی مقاومت دارند اما وظیفه ماست که با مردم صحبت کنیم. در حال حاضر به نقطه‌یی رسیده‌ایم که اگر فیلترینگ جواب دهد یا ندهد در نظر مردم، ما محکوم هستیم.

جهرمی تاکید کرد: اگر زیرساخت اعتماد را ایجاد کنیم و سیاست‌های رسانه‌یی شفاف‌تری داشته باشیم طبیعتا مردم با علاقه به وطن، از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده می‌کنند.

او گفت: در حال حاضر پیام‌رسان‌های داخلی، ظرفیت‌های لازم را دارند و ظاهراً نیاز به سی.دی.ان نیست اما اگر هم نیاز به این ظرفیت باشد باید با مصوبه مجلس اقدام صورت گیرد. وی افزود: البته نیازمندی‌های پیام‌رسان‌های داخلی برای ارتقای سیستم امنیتی و به روز رسانی‌های زیرساخت‌های ضروری مستلزم بودجه‌های میلیاردی است که گاهی از توان وزارت ارتباطات خارج است البته ما به عنوان متولی حاکمیتی باید از زیرساخت‌های این پیام‌رسان‌ها حمایت کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: درست است که هنوز مردم نسبت به قانون فیلترینگ و ممنوعیت شبکه‌های اجتماعی خارجی مقاومت دارند اما وظیفه ماست که با مردم صحبت کنیم.

این در حالی است که مدیران پیام‌رسان‌های داخلی دغدغه‌هایی را برای گسترش کاربران خود اعلام می‌کنند بطوری که چندی پیش مدیر یک پیام‌رسان داخلی با انتقاد از وزارت ارتباطات خواستار حمایت همه‌جانبه این وزارتخانه از پیام‌رسان مذکور شده بود، مساله‌یی که با واکنش وزیر ارتباطات مواجه شد و در جمع خبرنگاران گفت: ‌این پیام‌رسان داخلی به‌جای ایجاد جنگ روانی و نسبت دادن مشکلاتش به دیگران مشکلش را حل کند. همچنین وزیر ارتباطات گفته بود: اکنون پنج پیام‌رسان داخلی در کشور فعال‌اند و اینکه یکی از آنها به جای مطرح کردن مشکل در جلسه‌یی به این منظور مرتب بحث را به عملیات روانی بکشاند، به سود هیچکدام نیست و این رویه جواب نخواهد داد.

وزیر ارتباطات افزود: تلاش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اپراتورها بر همکاری با پیام‌رسان‌هاست و این موضوع را به عنوان یک تکلیف مهم ملی پیگیری می‌کند؛ بنابراین ایجاد عملیات روانی، ذهنیتی ایجاد می‌کند و تاثیر منفی دارد. وی تاکید کرد: اگر کسی مشکلی دارد باید با استدلال و استناد پیگیری کند.

آذری جهرمی خاطرنشان ساخت: نمی‌شود چهار پیام‌رسان دیگر خوب کار کنند و یک پیام‌رسان که ادعایی داشته و به آن نرسیده است، شروع به تبلیغ منفی کند و مسوولیت را به گردن دیگران بیندازد؛ پیام‌رسان‌ها بدانند ما از آنها حمایت کرده و مشکلات را پیگیری و برطرف خواهیم کرد.

به نظر می‌رسد با وجود تسهیلات 50میلیاردی که پیام‌رسان‌های داخلی دریافت کرده‌اند هنوز نتوانسته‌اند زیر ساخت‌های خود را همانند پیام‌رسان‌های خارجی به‌گونه‌یی طراحی کنند که غیر قابل نفوذ و هک باشد، ‌از سوی دیگر با وجود تعداد کم کاربران این پیام‌رسان‌ها، سرعت این پیام‌رسان‌ها پایین است و کاربران نسبت به این مساله نیز معترض هستند، از همین رو تعداد کاربران پنج پیام‌رسان داخلی طبق اعلام مسوولان در حدود 10 میلیون کاربر است و می‌توان گفت همین موارد باعث شده است تا کاربران به جای روی آوردن به پیام‌رسان‌های داخلی با نصب فیلترشکن قانون را دور بزنند و به راحتی از تلگرام استفاده کنند.

 

ارسال نظر