رسوایی‌های «فیس‌بوک» همچنان ادامه دارد

۱۳۹۷/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۹۶۹
رسوایی‌های «فیس‌بوک» همچنان ادامه دارد

دیجیتال‌ترندز  

 شواهد نشان می‌دهد اطلاعات ۳میلیون کاربر فیس‌بوک که در یک تست روانشناسی و شخصیتی شرکت کرده‌اند، در معرض خطر حمله سایبری قرار دارد. متخصصان فعال در حوزه امنیت سایبری در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده‌اند که اطلاعات شخصی و حریم خصوصی بیش از ۳میلیون کاربر فیس‌بوکی که از تست شخصیت myPersonality استفاده کرده‌اند، در معرض خطر قرار دارد و ممکن است آنها با دست خود، پای هکرها و مجرمان سایبری را به اطلاعات شخصی و ذخیره شده رایانه خود باز کرده باشند. این تست شخصیتی و روانشناسانه که به گفته کارشناسان امنیت سایبری، دارای حفره‌های امنیتی و آسیب‌پذیری است به هکرها امکان می‌دهد تا به اطلاعات مورد نظر کاربران از جمله نام، نام خانوداگی، شماره تماس، آدرس ای‌میل و منزل، شماره ملی و غیره دسترسی پیدا کنند. البته نکته مهم‌تر آن است که اطلاعاتی که کاربران در این تست شخصیتی وارد فیس‌بوک کرده‌اند، خطرناک‌تر از اطلاعات پایه و هویت آنهاست چراکه در تست‌های شخصیتی، افراد به بیان نقاط قوت و ضعف خود نیز اذعان می‌کنند و این امر می‌تواند هکرها را در دستیابی به داده‌های موردنظر خود یاری کند. این در حالی است که هنگام پر کردن و انجام این تست شخصیتی، به کاربران اعلام شده بود که نتایج این تست کاملا محرمانه بوده و تنها در اختیار محققان روانشناس مربوطه قرار خواهد گرفت. اما حالا محققان ادعا کرده‌اند که اطلاعات مربوط به کاربران تنها با یک جست‌وجوی ساده در محیط وب و اینترنت در دسترس همگان قرار خواهد گرفت و هر کسی می‌تواند این اطلاعات محرمانه و خصوصی را به راحتی دانلود کند.

این نحوه دسترسی و افشای اطلاعات دقیقا ماجرای رسوایی فیس‌بوک و همکاری با یک نهاد مشاوره دولتی و سیاسی به نام کمبریج انالیتیکا را یادرآور می‌شود و نشان می‌دهد که فیس‌بوک در تعهد خود مبنی بر محافظت از حریم شخصی کاربرانش کوتاهی و سهل‌انگاری‌های فراوانی کرده است.

حدودا دو ماه پیش بود پس از آنکه وب‌سایت‌ها و رسانه‌های خبری بسیاری گزارش کردند که شبکه اجتماعی فیس‌بوک با یک موسسه تحقیقاتی و مشاوره سیاسی انگلیسی تحت عنوان کمبریج آنالیتیکا در انتشار اطلاعات شخصی و خصوصی کاربرانش همکاری داشته، مردم و منتقدان بسیاری فیس‌بوک را به خیانت در امانت و همکاری با نهادهای دولتی و تحقیقاتی و همچنین نقض حریم شخصی کاربران متهم کردند.

این شبکه اجتماعی به سرعت در آماج حملات شدید کاربران بسیاری در سراسر جهان قرار گرفت، به‌گونه‌یی که تعداد کثیری از شرکت‌ها و افراد معروف به بستن و غیرفعال کردن صفحات مجازی خود در فیس‌بوک اقدام کرده و استفاده از این شبکه اجتماعی را ننگی برای دنیای مجازی توصیف کرده‌اند.

طبق گزارش‌های منتشره، فیس‌بوک می‌گوید اطلاعات بالغ بر ۸۷ میلیون نفر از کاربرانش به صورت نادرست و ناخودآگاه در اختیار موسسه کمبریج انالیتیکا قرار گرفته است.

 

ارسال نظر