ظرفیت ترانزیت داده بین‌الملل ایران 1.5 ترابیت برثانیه شد

۱۳۹۷/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۷۳۷
ظرفیت ترانزیت داده بین‌الملل ایران 1.5 ترابیت برثانیه شد

ظرفیت ترانزیت داده‌های بین‌الملل کشور پیش از دولت یازدهم 116 گیگابیت بر ثانیه بود که به گفته مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، در پایان سال 1396 این میزان به 1.5 ترابیت برثانیه رسید.

در دولت یازدهم با جلب اعتماد دولت‌های جهان، ظرفیت ترانزیت داده‌های بین‌الملل کشور در پایان سال 1393 به 364 گیگابیت بر ثانیه افزایش یافت.

روند ترانزیت داده در 2 سال پس از آن به ویژه پس از توافق هسته‌یی برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) رشد خوبی کرد، به گونه‌یی که سال 1395 میزان 600 گیگابایت ترانزیت داده از مسیر ایران صورت گرفت و این ظرفیت در یازدهم شهریور ماه پارسال به یک‌هزار و 500 گیگابایت رسید.

اکنون نیز مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد: تا پایان اسفند پارسال با ظرفیت‌سازی‌های صورت گرفته، 1.5 ترابیت بر ثانیه ترانزیت داده‌های بین‌الملل محقق شد.

«صادق عباسی شاهکوه» روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: تلاش می‌شود امسال ظرفیت ترانزیت بین‌الملل کشورمان دستکم رشدی دو برابری داشته باشد که این مهم با تشکیل شرکت ترانزیت بین‌الملل که از تکالیف مقرر در برنامه ششم توسعه است، سرعت بیشتری می‌گیرد.

به گفته وی، در برنامه ششم توسعه دستیابی به ظرفیت 30 ترابیت بر ثانیه ترانزیت داده‌های بین‌الملل کشور تا پایان این برنامه (سال 1400) هدف‌گذاری شده است.

ایران در منطقه‌یی جغرافیایی قرار دارد که از استعداد ویژه‌یی برای ایفای نقش یک قطب ارتباطی در مقیاس بین‌المللی برخوردار است. اکنون بین کشورهای منطقه از جمله ایران، ترکیه و شماری از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس برای تصاحب جایگاه قطب ارتباطی منطقه و ایفای نقش یک نقطه تماس بین‌المللی رقابت سختی در جریان است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هشتم آبان ماه پارسال در یکی از شبکه‌های اجتماعی از امضای قرارداد فروش 300 گیگابایت بر ثانیه ظرفیت ترانزیت جنوب به شمال خبر داد و نوشت: ایران قطب (هاب) ارتباطی منطقه می‌شود.

براساس آمار و اطلاعات رسمی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اکنون 70درصد ترانزیت داده‌های عراق از ایران انجام می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد 30درصد ترانزیت داده‌های ارتباطی افغانستان از مسیر ایران تامین می‌شود. همچنین 100درصد ترانزیت داده جمهوری آذربایجان از مسیر کشور ما صورت می‌گیرد.

 

ارسال نظر