اقتصاد جهان 2 تریلیون دلار ضرر می‌کند

۱۳۹۷/۰۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۵۶۱
اقتصاد جهان 2 تریلیون دلار ضرر می‌کند

گروه دانش و فن|

برآوردهای سازمان‌های معتبر جهان نشان می‌دهند که در سال ۲۰۲۰ جرایم و حملات سایبری و سرقت اطلاعات 2تریلیون دلار به اقتصاد جهانی ضرر وارد خواهد کرد.

طبق آمارهای اعلامی بیش از 4.2میلیارد نفر در جهان کاربر فضای سایبر هستند و زندگی بشر بدون اینترنت دچار مشکلات فراوان می‌شود و در برخی امور حتی مختل می‌شود. در نتیجه امروز تامین امنیت فضای سایبر، چالش تمام کشورهای جهان است و برای این مهم همه دولت‌ها در حال تکاپو و سرمایه‌گذاری هستند.

 بر این اساس تهدیدات و چالش‌های کنونی و آینده جهان باعث نگرانی جامعه جهانی خواهد شد؛ رشد شتابان فناوری ارتباطات و اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی بدون توجه به مقوله امنیت، گروه‌های سازمان‌یافته و افزایش فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در فضای سایبری از جمله مهم‌ترین تهدیدها و چالش‌های کنونی و آینده جهان است.

 با وجود این می‌توان گفت که فناوری اطلاعات و ارتباطات و تکنولوژی‌های مدرن سرچشمه بسیاری از جرایم هستند، به همین دلیل است که امنیت فضای سایبر بیش از پیش پراهمیت شده و باید همه کشورهای جهان به دور از اختلافات و مسائل سیاسی برای تحقق این امنیت گام‌های اساسی را بردارند.

 فعالیت‌ها و توسعه گروه‌های سازمان یافته جهانی در فضای سایبری و بهره‌برداری مجرمانه گروه‌های تروریستی از فضای مجازی، جزو مهم‌ترین تهدیدات است در نتیجه به گفته کارشناسان، جرایم سایبری بدون شک مهم‌ترین شکل جدید از جرایم است که یک واکنش جهانی را طلب می‌کند.

 بر اساس اطلاعات سایت پلیس فتا، تحلیلگران بر این عقیده‌اند که تمام کشورها برای تامین امنیت فضای سایبر و مقابله موثر با جرایم سایبری ابتدا باید به یک ادبیات و فهم مشترک در این حوزه دست یابند و نشست روسای بخش‌های مقابله با جرایم سایبری با محوریت اینترپل می‌تواند در دستیابی پلیس کشورها به این مهم نقش موثری داشته باشد.  به گفته ایسنا در نتیجه امروز مقوله امنیت به هم پیوسته است؛ یعنی کشورها برای تامین امنیت سایبری خود نیازمند مشارکت بین‌المللی هستند و پلیس‌های جهان با ظرفیت‌های بین‌المللی مانند اینترپل، یوروپل، دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد و بخش‌های خصوصی، نهایت همکاری را دارند. البته به گفته مسوولان مربوطه، سازمان اینترپل نیز به درستی با راه‌اندازی مجتمع جهانی نوآوری سازمان اینترپل گام مهمی در مقابله با جرایم سایبری و کمک به کشورهای عضو برداشته است.

در هر حال فضای سایبر امروز به شکل قابل توجهی تمام ابعاد زندگی بشر را در حوزه‌های مختلف به خود وابسته کرده است. این فضا دارای فرصت‌های بسیار مناسبی مانند کاهش هزینه‌ها، جذابیت و تنوع، آزادی اطلاعات و ارتباطات برای کاربران است. اکثر نهادهای دولتی و خصوصی، خدمات مختلف خود را در بستر این فضا برای شهروندان برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنند. بر این اساس تامین امنیت فضای سایبر، دغدغه اصلی همه کشورهای جهان شده است.

 پیام‌رسان‌ها در صدر بیشترین حملات سایبری

همچنین پی‌سی‌‌ورلد بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها اعلام کرده است، بسیاری از حملات فیشینگ در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی که در سال‌های اخیر از محبوبیت زیادی برخوردار شده‌اند، رخ داده و یافت می‌شوند.

واژه فیشینگ یا Phishing که مختصرا از عبارت Password Harvesting Fishing به معنای «به دست آوردن رمز عبور از طریق طعمه» به دست آمده و ساخته شده است، یکی از حملات سایبری شناخته شده مبتنی بر مهندسی اجتماعی است که با فریب دادن کاربران مورد نظر اطلاعات محرمانه و خصوصی آنها از جمله رمز عبور، اطلاعات حساب بانکی، اطلاعات شخصی و محتوای به اشتراک گذاشته شده آنها در شبکه‌های اجتماعی را به دست می‌آورند.

 به تازگی گزارش سالانه‌یی از سوی موسسه واندرا منتشر شده است که نشان‌دهنده حملات فیشینگ وسیع و گسترده‌یی است که در پلتفرم اپلیکیشن‌های مختلف از جمله شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها، دوست‌یابی، بازی (گیمینگ)، پست الکترونیکی، ورزشی، سلامت و تناسب اندام و مالی رخ می‌دهد.

برخلاف سایر حملات سایبری که توسط هکرها و مجرمان سایبری یا بهره‌گیری از آسیب‌پذیری‌های موجود در نرم‌افزار یا سخت‌افزار دستگاه‌های الکترونیکی مربوطه، حملات فیشینگ توسط خود کاربر قربانی صورت می‌گیرد، چراکه هکرها، کاربران را فریب داده تا با دست خودشان اطلاعات موردنظر هکرها را تقدیم آنها کنند. حملات فیشینگ یکی از متداول‌ترین و آسان‌ترین روش‌های سرقت اطلاعات شخصی، مالی و حریم خصوصی کاربران در فضای مجازی است.

 نفوذ بدافزارها با پوشش فیلترشکن به گوشی مشترکان

این در حالی است که با مسدود شدن اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام، بازار فیلترشکن‌ها و برنامه‌هایی که مدعی هستند بدون فیلترشکن می‌توانند به تلگرام متصل شوند، رونق گرفته و بسیاری از هکرها با قرار دادن برنامه‌های مخرب در این فایل‌ها، اقدام به نصب بدافزارها روی سیستم کاربران می‌کنند.

 بارها به کاربران هشدار داده شده به راحتی به فایل‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها وجود دارد، اعتماد نکرده و به دانلود و نصب این برنامه‌ها اقدام نکنند، زیرا هکرها و مهاجمان از این روش استفاده کرده و به سرقت اطلاعات کاربران از طریق نصب برنامه‌های مخرب و بدافزارها اقدام می‌کنند. با وجود این، گاهی تنها زمانی که کاربر مورد هجوم قرار گرفته و اطلاعتش به سرقت رفته یا از بین رفته باشد، متوجه آسیب‌های وارده ناشی از اعتماد کور به این برنامه‌ها می‌شود.

پس از فیلترینگ تلگرام شاهد انتشار تعداد زیادی از فایل‌ها و اپلیکیشن‌ها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هستیم که ادعا دارند، نسخه‌های دیگر تلگرام هستند که غیرقابل فیلتر بوده یا وی‌پی‌ان و فیلترشکن‌های قوی‌ هستند که مانع از مسدودسازی این پیام‌رسان می‌شود. با وجود این، کارشناسان همواره به کاربران هشدار می‌دهند که به هیچ عنوان فریب این تبلیغات را نخورده و از نصب چنین نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌هایی خودداری کنند. این نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها غالبا بدافزارهای مخرب و جاسوسی هستند که با دانلود و نصب آنها، سرقت از اطلاعات ذخیره‌شده روی گوشی همراه یا سیستم‌ها صورت می‌گیرد و اطلاعاتی مثل عکس یا اطلاعات بانکی ذخیره‌شده در حافظه گوشی‌ها به راحتی از سوی مجرمان سایبری به سرقت می‌رود و حتی کاربر به راحتی متوجه این سرقت‌ها نمی‌شود.

 

 

ارسال نظر