اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۲۵۹

نارضایتی از ایرانسل و واکنش وزیر ارتباطات

مهر| در پی نارضایتی برخی کاربران از تصمیم اپراتور ایرانسل مبنی‌بر تغییر محاسبه تعرفه اینترنت در صورت استفاده از فیلترشکن، وزیر ارتباطات قول پیگیری این موضوع را داد.  اپراتور ایرانسل اعلام کرده که در صورت استفاده از فیلترشکن (vpn) با اتمام ترافیک ملی، هزینه استفاده از اینترنت به صورت عادی محاسبه می‌شود. این اپراتور در اطلاعیه‌یی آورده است که در صورت به کار بردن نرم‌افزارهای تغییردهنده IP در زمان استفاده از اینترنت، با توجه به عدم توانایی شناسایی آن توسط سیستم، حجم مربوط به ترافیک ملی مورد استفاده قرار نخواهد گرفت و در نتیجه امکان اعمال ترافیک ملی وجود نخواهد داشت. این موضوع اعتراض کاربران شبکه‌های اجتماعی را به همراه داشت و کاربران نارضایتی خود را از این تصمیم، به وزیر ارتباطات اعلام کردند. محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در توییتر خود در پاسخ به این موضوع اعلام کرد: ضمن تشکر از اطلاع‌رسانی شما، از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خواستم این شکایت از ایرانسل را تا پایان روز یک‌شنبه رسیدگی کند و در صورت تخطی از مقررات، حقوق مصرف‌کنندگان اعاده شود.

وی تاکید کرد: گزارش این رسیدگی تا پایان روز یکشنبه طی اطلاعیه‌یی منتشر خواهد شد.

پهپادی که یک سال در آسمان می‌ماند

تلگراف| انگلیس مشغول ساخت پهپادی است که می‌تواند یک سال به‌طور مداوم پرواز کند. این پهپاد برق لازم را از انرژی خورشید تامین می‌کند و جایگزین ارزانی برای ماهواره‌های فعلی است. ارتش انگلیس قصد دارد پهپاد خورشیدی با هدف جاسوسی بسازد که یک سال بدون نیاز به سوخت یا عملیات نگهداری در آسمان پرواز کند. قرار است BAE Systems با همکاری شرکت پریسماتیک این پهپاد را بسازد و پروازهای آزمایشی آن نیز در ۲۰۱۹ میلادی انجام خواهد شد. این هواپیمای بدون سرنشین با استفاده از خورشید برق مورد نیاز برای به حرکت درآوردن موتورهایش طی روز را جمع‌آوری و همزمان باتری‌هایش را برای عملیات شبانه نیز شارژ می‌کند. پهپاد Phasa-35 نام گرفته است و می‌توان آن را برای عملیات‌های نظارتی استفاده کرد. همچنین پهپاد قابلیت برقراری ارتباط با مناطق دورفتاده در ارتفاع ۲۱هزار متری زمین را دارد. این هواپیمای High Altitude Low Energy (که در ارتفاع بالا و با انرژی کم مصرف می‌کند) یک جایگزین ارزان‌تر برای فناوری ماهواره‌های فعلی است.  Phasa-35 با کمک فناوری باتری‌هایی با عمر توفانی و سلول‌های خورشیدی بسیار سبک می‌تواند ۱۲ ماه به‌طور مدام پرواز کند.  از این پهپاد می‌توان در حوزه‌های نظامی، امنیتی، نظراتی و حتی تصویربرداری از محیط زیست نیز استفاده کرد.

ابداع ماده‌ای جدید برای انتقال جریان برق

وی‌تری| مهندسان دانشگاه کالیفرنیا موفق به ابداع ماده‌یی جدید شده‌اند که قادر به هدایت جریان برق با چگالی ۵۰ برابر بیش از کابل‌های مسی متداول در صنعت برق است. چگالی جریان الکتریکی بسیار بالای این ماده که در مقایسه با تمامی موادی که در حال حاضر برای انتقال برق به کار می‌روند بسیار بالاتر و بی‌سابقه است، می‌تواند تحولی اساسی در خطوط انتقال برق ایجاد کند. پژوهشگران ترکیبات دقیق این ماده ابداعی را فاش نکرده‌اند. اما اعلام کرده‌اند که ماده یادشده دارای ترکیباتی از زیرکونیم تریتلوئورید یا ZrTe3 بوده و از رشته‌های نانو نیز در آن استفاده شده که چگالی جریان الکتریکی آن بسیار بالاست و از تمامی انواع فلزات رسانای موجود فراتر می‌رود. چگالی جریان الکتریکی یک تابع نقطه‌یی است که مقدار جریان گذرنده از سطحی واحد و عمود بر مسیر عبور جریان را اندازه می‌گیرد. این کمیت را به اختصار با j نشان می‌دهند. با استفاده از ماده جدید سیم کشی محصولات الکترونیک نیز متحول خواهد شد. زیرا این ماده سیم کشی مینیاتوری محصولات مختلف برقی را با ظرفیت بالای انتقال الکتریسیته ممکن می‌سازد. این اختراع تولید محصولات برقی بسیار کوچک که مناسب استفاده در عصر اینترنت اشیا باشند را هم تسهیل خواهد کرد.

وارن بافت سهام بیشتری از شرکت «اپل» را می‌خرد

ونچربیت| وارن بافت میلیاردر مشهور امریکایی قصد دارد مقدار بیشتری از سهام شرکت فناوری اپل را خریداری کند و به این منظور سرمایه قابل توجهی را کنار گذاشته است.

وی در نشست سالانه شرکت برک شایر که خود مدیرعامل آن است، اپل را به علت تولید محصولاتی بسیار مهم ستایش کرد و افزود که این محصولات روز به روز با استقبال بیشتری مواجه شده‌اند و به نظر می‌رسد اپل در میان شرکت‌های فناوری از جمله شرکت‌هایی است که بیشترین بهره وری را دارد و از پولی که در اختیار دارد به بهترین نحو استفاده می‌کند. بافت در بخشی از سخنرانی خود گفت: ما امیدواریم که قیمت محصولات اپل کاهش یابد. برک شایر در حال حاضر سومین شرکت بزرگ سهام‌دار اپل است. دو شرکت ونگارد گروپ و بلاک راک در این زمینه رتبه‌های اول و دوم را در اختیار دارند. بافت به تازگی 75 میلیون سهم دیگر شرکت اپل را خریداری کرده و شرکت برک شایر در مجموع 165.3 میلیون سهم از این شرکت را در اختیار دارد. احتمال می‌رود که میزان این سهام در ظرف روزهای آینده 6 تا 7 درصد افزایش یابد. وارن بافت در سال ۲۰۰۸ به عنوان ثروتمندترین فرد جهان معرفی شد. وی سومین میلیاردر جهان در سال ۲۰۱۷ است. این کارآفرین، بازرگان و سرمایه‌گذار امریکایی به عنوان موفق‌ترین سرمایه‌گذار قرن بیستم شناخته می‌شود.

 

ارسال نظر