اخبار

۱۳۹۷/۰۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۰۵۱

تلگرام هر لحظه ممکن است مسدود شود

ایسنا| دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه شهروندان حق دارند از هر پیام‌رسانی استفاده کنند، به شرط اینکه تابع قوانین کشور باشد، گفت: فعلا تصمیمی در رابطه با انسداد تلگرام اتخاذ نشده، اما هرآن ممکن است شرایطی برای انسداد تلگرام پیش بیاید.

 سیدابوالحسن فیروزآبادی اظهار کرد: ما به دنبال پیام‌رسانی با کاربران بالا و قابلیت اشتغال‌زایی هستیم. تاریخی برای مسدود کردن تلگرام مطرح نشده، اما از کسب و کارها و موسساتی که کانال‌های زیادی دارند دعوت شده از پیام‌رسان‌های خارجی به پیام‌رسان‌های داخلی کوچ کنند. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر استفاده شخص خود از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی اظهار کرد: من هم از تلگرام و اینستاگرام استفاده می‌کنم و بنا به تعهدی که به پیام‌رسان‌های داخلی دارم از آنها نیز استفاده می‌کنم.

رییس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه در حوزه پیام‌رسان‌ها نوعی نابسامانی در کشور وجود دارد، افزود: اقدامات وسیعی بنا به دستور رییس‌جمهور در دی ماه ۹۶ انجام شد که فرمودند کشور باید از پیام‌رسان غالب (تلگرام) خارج شود. بطور جدی در سال ۹۷ در حوزه پیام‌رسان‌ها باید نخستین پیام‌رسان، داخلی باشد. پیام‌رسان‌های خارجی هم می‌توانند فعالیت کنند به شرطی که تابع قوانین جمهوری اسلامی باشند. وزارت آموزش و پرورش در حوزه کوچ پیام‌رسان‌های خارجی به داخلی بخشنامه صادر کرده است. فیروزآبادی با بیان اینکه به پیام‌رسان داخلی انواع تهمت‌ها زده شده، گفت: در مقایسه با کاربرانی که از پیام‌رسان‌های خارجی استفاده می‌کنند، رقم کاربران استفاده‌کننده از پیام‌رسان‌های داخلی بسیار کم است. به کسانی که با کوچ پیام‌رسان‌های خارجی به داخلی کسب و کارشان دچار اختلال می‌شود، بیمه بیکاری تعلق می‌گیرد.

نشت اطلاعات توسط کارمندان «اپل»

بلومبرگ| مدیران ارشد شرکت اپل با ارسال یادداشتی محرمانه برای تمامی کارمندان خود از آنها خواسته‌اند تا تلاش برای نشت اطلاعات محرمانه این شرکت را هر چه سریع‌تر متوقف کنند.

اپل از جمله شرکت‌هایی است که به‌شدت در زمینه انتشار اطلاعات خصوصی مربوط به آخرین اختراعات و دستاوردهای خود حساسیت داشته و تلاش می‌کند هیچ خبری در این زمینه پیش از اطلاع‌رسانی رسمی به بیرون درز نکند. اما واقعیت این است که چنین امری معمولا رخ نمی‌دهد و تاکنون بارها و بارها اخبار و اطلاعات مربوط به تولیدات جدید اپل ماه‌ها قبل از عرضه رسمی به رسانه‌ها راه یافته و در آنها منتشر شده است. اپل می‌گوید در سال گذشته 29 نفر را شناسایی کرده که اخبار محرمانه اپل را در رسانه‌ها منتشر می‌کردند و از این تعداد 12 نفر را دستگیر کرده است. این شرکت از تشدید بررسی‌های قضایی و انجام اقدامات حقوقی بر ضد کارمندان متخلف در این حوزه خبر داده است. این شرکت در یادداشت هشدارآمیز خود به کارکنانش اعلام کرده که متخلفان در صورت شناسایی نه تنها شغل خود را در اپل از دست می‌دهند، بلکه ممکن است با دشواری زیادی در زمینه یافتن شغل در دیگر شرکت‌ها و موسسات مواجه شوند. در این میان هنوز مشخص نیست همین یادداشت محرمانه اپل چگونه به رسانه‌ها درز کرده است. اپل از این نگران است که افشای زودهنگام مشخصات تولیدات این شرکت به رقبا امکان دهد تا با سرعت بیشتری به این شرکت واکنش نشان دهند و بر فروش و سود اپل تاثیر منفی بگذارد.

ردگیری مخفیانه کودکان در 3300 برنامه اندرویدی

انگجت| امروزه تردیدی وجود ندارد که بسیاری از برنامه‌های طراحی شده برای استفاده در گوشی‌های اندرویدی اطلاعاتی بیش از حد نیاز خود جمع‌آوری می‌کنند.

 اما حالا دامنه این نوع سوءاستفاده‌ها به بچه‌های کوچک کشیده و بررسی‌ها حاکیست که بیش از 3300 برنامه اندرویدی اطلاعاتی را در مورد کودکان کاربر جمع‌آوری می‌کنند که بر اساس قوانین موجود نباید جمع‌آوری شوند. محققان با استفاده از یک ابزار خودکار آزمایش قابلیت برنامه‌های اندرویدی به این نتیجه رسیده‌اند که 3337 برنامه اندرویدی خاص خانواده‌ها و کودکان در گوگل‌پلی اطلاعات شخصی کودکان زیر 13 سال را جمع‌آوری می‌کنند. از مجموع 5855 برنامه‌یی که به این منظور مورد بررسی قرار گرفته‌اند، 281 برنامه اطلاعات تماس و موقعیت مکانی کودکان را ذخیره کرده‌اند، بدون اینکه برای این کار از والدین آنها اجازه بگیرند. 1100 برنامه اطلاعات هویتی کاربران کم سن و سال خود را بطور محدود و 2281 برنامه این اطلاعات را بدون محدودیت با اشخاص و شرکت‌های ثالث به اشتراک گذارده‌اند. 40درصد از کل این برنامه‌ها برای انتقال اطلاعات خصوصی یادشده از هیچ ابزار یا تمهیدات امنیتی نیز استفاده نمی‌کنند و تقریبا همه آنها یعنی 92 درصد این برنامه‌ها ارتباط ناامنی برای تبادل داده با فیس بوک دارند. محققان تاکید دارند که بهتر است والدین با توجه به همین مشکلات استفاده از برنامه‌های یادشده را به حالت تعلیق درآورند.

فناوری چینی برای شناسایی چهره مجرم

 بی‌بی‌سی| پلیس چین با کمک دوربین‌های مجهز به فناوری شناسایی چهره یک فرد مظنون را میان ۶۰ هزار نفر ردیابی و دستگیر کرد.

پلیس چین با استفاده از فناوری شناسایی چهره یک مظنون را شناسایی کرد. دوربین‌های مجهز به فناوری پیشرفته این فرد را از میان ۶۰ هزار نفر حاضر در یک کنسرت شناسایی کردند. این فرد که تاکنون فقط نام خانوادگی او (Ao) مشخص شده، در کنسرتی در ایالت جیانگ شی در جنوب غربی چین حاضر شده بود. با وجود آنکه هزاران نفر در این کنسرت حضور داشتند، دوربین‌ها حضور Ao را به نیروهای امنیتی هشدار دادند. این درحالی است که استفاده از فناوری شناسایی چهره برای رصد مردم در چین بسیار مرسوم شده است. حدود ۴۰ دولت محلی در این کشور از دوربین‌های مدار بسته برای رصد افراد حاضر در فهرست سیاه دولتی استفاده می‌کنند. از این فناوری به خصوص در فستیوال‌ها و دیگر رویدادهای عمومی و همچنین فرودگاه‌ها استفاده می‌شود. ماه گذشته نیز نیروهای پلیس از عینک‌های آفتابی استفاده کردند که قابلیت شناسایی مظنونین در اماکن شلوغ را دارد.

 

ارسال نظر