سرمایه‌گذار خارجی فیبر نوری به ایران نمی‌آید

۱۳۹۶/۱۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۴۹۱
سرمایه‌گذار خارجی فیبر نوری به ایران نمی‌آید

گروه دانش و فن  

وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات از ممانعت ورود سرمایه‌گذار خارجی به پروژه فیبر نوری خبر داد و گفت: شرکت MTN برای سرمایه‌گذاری در اپراتور چهارم اظهار تمایل کرده است. تفاهمنامه اولیه انجام شده و شروط ضمن عقد قرارداد توافق شده است، اما شرکت MTN مکاتبه‌یی داشته است که تغییر تعرفه‌ها و تغییر نرخ ارز سبب شده تا بیزینس مدل آنها با مشکل مواجه شود و خواستار مذاکره در این حوزه هستند.

وی افزود: ما این موضوع را نپذیرفتیم چرا که افزایش نرخ ارز در مرحله سرمایه‌گذاری اتفاقا به نفع آنهاست. در حوزه تعرفه‌ها هم استدلالشان را نپذیرفتیم و قرار شد در این باره گزارش مدونی بدهند. ما از سرمایه‌گذار خارجی استقبال می‌کنیم اما تفاوتی میان MTN و شرکت‌های داخلی قائل نخواهیم شد.

آذری‌جهرمی که در نشست خبری آنلاین به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌داد، گفت: برگزاری مناقصه برای تامین پهنای باند کشور از سمت زیرساخت از گذشته انجام شده است. هم‌اکنون هم همه خریدها از طریق استعلام قیمت است. در گذشته بین زیرساخت و تامین‌کنندگان پهنای باند خارجی واسطه‌هایی وجود داشتند که قیمت خرید پهنای باند را با لابی و رانت ۱۰ برابر می‌کردند. در یک سال و نیم گذشته همه این شبکه دلالی را حذف کردیم و قیمت‌ها بطور قابل قبولی کاهش یافته است.

وزیر ارتباطات گفت: رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی یوتیوب و توییتر مستلزم تصمیم‌گیری ۳ قوه است و در این زمینه شورای عالی فضای مجازی این فرآیند را نهایی می‌کند.

وی گفت: فیلترکردن و رفع فیلتر سرویس‌های اینترنتی از جمله یوتیوب و توییتر به صورت مستقیم در مسوولیت وزارت ارتباطات نیست و این وزارتخانه در کمیته فیلترینگ یک رای دارد.

وی افزود: با این حال ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم؛ اما به صورت کلی این فرآیند در مرکز ملی فضای مجازی در حال بحث است و باید از سوی ۳ قوه مجریه، مققنه و قضاییه تصمیم‌گیری شود.

جهرمی ادامه داد: این فرآیند یک تصمیم بین دستگاهی است و با توجه به نگاه‌های مثبت و منفی که به این سرویس‌ها وجود دارد جمع‌بندی نهایی آن از سوی مرکز ملی فضای مجازی و طرح در شورای عالی فضای مجازی اعلام خواهد شد.

وزیر ارتباطات در مورد برخی انتقادات به عدم حمایت وزارت ارتباطات از پیام رسان‌های بومی گفت: ارائه تسهیلات ۵ میلیارد تومانی به پیام‌رسان‌ها با حداقل تضمین و با سود کم، در پست بانک آماده پرداخت است.  وی با تاکید بر اینکه ارائه وام ۵ میلیارد تومانی به پیام‌رسان‌های موبایلی بومی، تکلیف وزارت ارتباطات طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی است، افزود: در این زمینه لیست پیام‌رسان‌های مجاز از سوی مرکز ملی فضای مجازی به ما اعلام شده است که این تسهیلات با سود کم و زمان بازپرداخت زیاد و نیز حداقل تضمین، آماده پرداخت از سوی پست بانک است.  جهرمی با اشاره به اینکه مشکلی در پرداخت این تسهیلات وجود ندارد، ادامه داد: این شرکت‌ها اعلام کردند که نمی‌توانند ضمانتنامه‌های لازم را پرداخت کنند و ما ضمانتنامه را به اخذ سفته، تقلیل دادیم. اما با این حال برخی از این شرکت‌ها عنوان می‌کنند که ضامن معتبری که این سفته‌ها را تضمین کند نیز ندارند.  وزیر ارتباطات در مورد برخی اقداماتی که در راستای اشاعه ارز دیجیتال بر بستر شبکه پیام‌رسان تلگرام صورت می‌گیرد، گفت: بانک مرکزی مسوول تصمیم‌گیری در مورد قانونی بودن این فعالیت‌هاست.

وی گفت: همان‌طور که در خصوص سرویس پیام صوتی تلگرام، مراجع تصمیم بر توقف فعالیت آن شدند و با حکم قضایی این سرویس مسدود شد، در مورد فعالیت ارز دیجیتال از طریق شبکه تلگرام نیز بانک مرکزی باید تشخیص دهد که این فعالیت مخرب است و آن را به مراجع قانونی اعلام کند.

جهرمی تاکید کرد: اگر بانک مرکزی به این جمع‌بندی برسد که فعالیت ارز مجازی تلگرام مخرب است، باید آن را به مراجع قانونی اعلام کند تا جلو آن گرفته شود و ما نیز این حکم قضایی را بدون هرگونه اغماض، اجرایی می‌کنیم.

وی در مورد آخرین وضعیت راه‌اندازی ارز دیجیتال ملی نیز گفت: مطابق با فراخوان اعلام شده و همکاری با پژوهشکده پولی بانکی، پیش بینی می‌کنیم که در ابتدای سال آینده، به یک جمع‌بندی از نتایج این فراخوان و همفکری با نخبگان این بخش برسیم و یک تصمیم کلان ملی در این باره بگیریم.

محمدجواد آذری‌جهرمی در پاسخ به سوالی درخصوص تاخیر در راه‌اندازی شبکه علمی کشور گفت: دلیل این تاخیر مدل فعالیت اپراتوری است که قرار بوده این شبکه را راه‌اندازی کند.

وی گفت: ما به دلیل این تاخیر به اپراتور مدنظر، اخطار دادیم و اعلام کردیم که اگر نتواند تعهدات خود را محقق کند، ما در مورد این پروژه مجددا تصمیم‌گیری می‌کنیم. وزیر ارتباطات گفت: منتظر هستیم که این اپراتور پاسخ به اخطار ما را بدهد و گزارشی نیز از عملکرد این پروژه دریافت کرده‌ایم. در نهایت اینکه تا خردادماه سال ۹۷ پس از ارزیابی فعالیت این اپراتور، تصمیم‌گیری نهایی را در این باره خواهیم داشت. جهرمی از تشکیل کمیته برقراری ارتباطات نوروزی برای برنامه‌ریزی ارائه خدمات مناسب در این ایام خبر داد و گفت: شب گذشته نیز در راستای حل مشکل آنتن‌دهی موبایل مردم خوزستان، رومینگ ملی ایرانسل و همراه اول در این شهر برقرار شد.

وی با بیان اینکه طراحی شبکه اپراتورهای موبایل متناسب با پیک ترافیک ارتباطی در ایام خاص نیست، افزود: در این زمینه با توجه به تجربه موفق کمیته ارتباطات اربعین با همکاری اپراتورها و سازمان تنظیم مقررات، دبیرخانه دایمی کمیته ارتباطات مناسبتی را راه‌اندازی کردیم.  جهرمی گفت: در این راستا این کمیته از دو هفته گذشته جلساتی را برای برقراری ارتباطات مناسب نوروز ۹۷ تشکیل داده است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای رسیدن به اینترنت ۲۰ مگابیتی گفت: هم‌اکنون از حدود ۱۰میلیون مشترکی که از اینترنت ADSL استفاده می‌کنند ۵ درصد مشترکان می‌توانند از اینترنت ۱۶مگابیتی استفاده کنند و ۹۵درصد مشترکان از نظر فنی قادر به استفاده از این سرعت نیستند. براین اساس برای رسیدن به اینترنت ۲۰مگابیتی، نیازمند تعویض تکنولوژی و حرکت به سمت استفاده از فیبرنوری و سرویس VDSL هستیم.

وزیر ارتباطات از افزایش ۶۰ درصدی مصرف محتوای داخلی خبر داد و گفت: با اجرای مصوبه توقف فروش حجمی اینترنت، میزان مصرف محتوای داخلی در کشور ۶۰ درصد رشد کرد و این میزان ۳ برابر رشد میزان محتوای خارجی است.

وی گفت: طی این مدت شاهد رشد ۲۰ درصدی استفاده از اینترنت میان کاربران ایرانی بودیم که با توجه به روال معمول آن، روند تقریبا کاهشی را نشان می‌دهد. اما از سوی دیگر مصرف سرویس‌های داخلی روی شبکه داخلی کشور، ۶۰ درصد رشد داشته است.

جهرمی با اشاره به اینکه رفتار اقتصادی کاربران پس از مصوبه اینترنت غیرحجمی تغییر کرده است، گفت: تا پیش از این پیک مصرف اینترنت غیرحجمی یک شب بوده که هم‌اکنون به ۱۱ شب رسیده است.

وزیر ارتباطات در خاتمه گفت: تا به حال به ریاست‌جمهوری فکر نکرده‌ام و ایده‌یی هم برای ریاست‌جمهوری ندارم.

 

 

ارسال نظر