مهر تایید بر فروش اطلاعات کاربران

۱۳۹۶/۱۱/۱۹ - ۰۰:۴۲:۱۸
کد خبر: ۱۱۶۶۳۵
مهر تایید بر فروش اطلاعات کاربران

گروه دانش و فن | مرجان محمدی|

چند سالی لست که مشترکان تلفن همراه معتقدند که اطلاعات آنها فروخته می‌شود و بسیاری از پیامک‌های تبلیغاتی که مشترک

دریافت می‌کند دقیقا نام و نام خانوادگی و محل سکونت دقیق مشترک در پیامک تبلیغاتی درج شده است، این مساله به دفعات از سوی رسانه‌ها و برخی مسوولان اعلام شد اما مسوولان آن را تکذیب کردند بطوری که معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات در سال 90 اعلام کرد: فروش بانک اطلاعاتی مربوط به شماره‌های مشترکان منع قانونی ندارد اما فروش اطلاعات شخصی و نقض حریم شخصی آنان مجاز نیست.

حسن رضوانی درخصوص اینکه آیا اساساً فروش بانک اطلاعاتی مشترکان توسط اپراتورهای تلفن همراه، برای ارسال پیامک‌های تبلیغاتی صحیح است، اظهار کرد: ارسال پیامک تبلیغاتی روی تلفن همراه، امری عادی در دنیاست. وی توضیح داد: فروش بانک اطلاعاتی مربوط به شماره‌های مشترکان منع قانونی ندارد. اما اگر در این کار، اطلاعات شخصی مشترکان فروخته شود و نقض حریم شخصی صورت گیرد، این کار مجاز نیست. اما حالا با گذشت چند سال معاون وزیر ارتباطات فروش اطلاعات مشترکان را توسط برخی دفاتر خدمات ارتباطی تایید می‌کند و خبر از مسدود شدن این دفاتر می‌دهد. حسین فلاح جوشقانی در مورد این موضوع که شماره مشترکان موبایل چگونه در اختیار برخی کسب و کارها برای ارسال پیامک تبلیغاتی قرار می‌گیرد، اظهار داشت: این موضوع که گفته می‌شود دیتابیس مشترکان تلفن همراه بطور گسترده و ساماندهی شده از سوی اپراتورها به بیرون درز می‌شود به هیچ‌وجه درست نیست.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون روش‌های مختلفی برای دریافت اطلاعات و شماره مشترکان موبایل در فضای مجازی وجود دارد، گفت: عضویت کاربران در شبکه‌های اجتماعی و راه‌اندازی پروفایل برای عضویت در اپلیکیشن‌های مختلف سبب شده که دسترسی به شماره تلفن مشترک، خیلی دور از تصور نباشد. معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد مردم در زمان خرید از فروشگاه‌ها، شماره تلفن همراه خود را به مسوول صندوق اعلام می‌کنند و این اطلاعات قابل دسترسی برای بسیاری از کسب و کارها است. رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تاکید کرد: این سازمان بررسی‌های بسیاری با هدف حفظ امنیت اطلاعات مشترکان و جلوگیری از درز اطلاعات آنها در شبکه ارتباطی کشور انجام داده است و دستورالعمل بسیار سختگیرانه‌یی در این مورد به اپراتورهای موبایل داده است. فلاح جوشقانی گفت: تنها در بعضی موارد مشاهده شده است که برخی دفاتر خدمات ارتباطی و امور مشترکان، اقدام به فروش و لو دادن یک سری از اطلاعات مشترکان می‌کردند که این دفاتر را مسدود کردیم. وی افزود: البته این به معنای اینکه این دفاتر به دیتابیس اصلی اپراتورهای موبایل دسترسی داشته‌اند نبوده و این اطلاعات قابل دسترسی نیست چرا اپراتورها از تبعات منفی از بین رفتن اعتماد مشترکان خود آگاهی کامل دارند. رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از راه‌اندازی سامانه انتخاب پیامک‌های انبوه تبلیغاتی و ارزش افزوده تا دو ماه دیگر و با هدف حل مشکل پیامک‌های مزاحم خبر داد.

جوشقانی همچنین با اشاره به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده ناخواسته گفت: در راستای ساماندهی این موضوع، کمیسیون تنظیم مقررات با تصویب مصوبه‌یی به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تکلیف کرده است که چارچوب راه‌اندازی سامانه یکپارچه ارائه این خدمات را تعیین کند. وی گفت: براین اساس چارچوب و ضوابط یکسان‌سازی خدمات پیامک‌های انبوه به اپراتورهای موبایل ابلاغ شده است که بر مبنای آن اپراتورهای تلفن همراه باید به صورت یکسان از طریق یک سامانه واحد، خدمات پیامکی خود را به مشترکان تلفن همراه اعلام کنند و مشترک در صورت تمایل، این دسته از خدمات را انتخاب خواهد کرد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به راه‌اندازی این سامانه از پایان فروردین ماه، اظهار کرد: با راه‌اندازی سامانه انتخاب پیامک‌های انبوه تبلیغاتی و ارزش افزوده، ابتدا از مشترک اجازه گرفته می‌شود که تمایلی به دریافت این پیامک‌ها دارد یا خیر و اینکه تمایل دارد در چه دسته و موضوعی پیامک تبلیغاتی و ارزش افزوده دریافت کند. این سامانه از طریق اپلیکیشن، پرتال و کدهای دستوری از سوی اپراتورهای موبایل به مشترکان اطلاع‌رسانی می‌شود. تکالیف رگولاتوری در این مصوبه نهایی شده و ابلاغیه آن تا سه روز دیگر به اپراتورها اعلام می‌شود.

وی نحوه در اختیار گرفتن این سامانه را از طریق اپلیکیشن، پرتال و کدهای دستوری عنوان کرد که از سوی اپراتورهای موبایل باید به مشترکان اطلاع‌رسانی شود.

فلاح جوشقانی با اشاره به رسیدگی به شکایات مشترکان از دریافت پیامک‌های ناخواسته و مزاحم گفت: مشترکان از طریق شماره ۸۰۰ می‌توانند نسبت به قطع پیامک‌های تبلیغاتی اقدام کنند یا از طریق سامانه ۱۹۵ پیامک‌های ناخواسته و مزاحم خود را به صورت موردی به سامانه رگولاتوری گزارش دهند. در نهایت امکان اعلام شکایت از سامانه رسیدگی به شکایات ۱۹۵ نیز وجود دارد.

 

ارسال نظر