اپراتورها در واگذاری اینترنت به کاربران اشتباه کردند

۱۳۹۶/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۳۰۸
اپراتورها در واگذاری اینترنت به کاربران اشتباه کردند

گروه دانش و فن

وزیر ارتباطات یکی از دلایل اعتراض مشترکان اینترنت به تعرفه جدید اینترنت را رویه اشتباه اپراتورهای اینترنت در واگذاری این سرویس بدون توجه به امکانات فنی خطوط تلفن ثابت مشترک عنوان کرد.

 محمدجواد آذری‌جهرمی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر نارضایتی کاربران اینترنت از تعرفه‌های جدیدی که آذر ماه مصوب شده است با تاکید بر اینکه چند اشکال در اجرای مصوبه جدید اینترنت به ما گزارش شده است، گفت: نخستین موضوع این است که اپراتورهای اینترنتی در واگذاری سرویس رویه اشتباهی را دنبال کرده‌اند و قبل از ارزیابی امکانات فنی به هر میزانی که مشترک درخواست داشته، سرعت اینترنت وی را تایید کرده‌اند. اپراتورها به این موضوع توجهی نداشته‌اند که آیا این سرویس با این میزان سرعت روی خطوط تلفن ثابت مشترک قابل واگذاری است یا خیر.

جهرمی ادامه داد: به بیان دیگر اپراتور بدون توجه به اینکه خط مشترک از نظر فنی با سرعتی که تقاضا داده است، همخوانی دارد یا خیر، سرویس واگذار کرده است.

این رویه اشتباه در اپراتورها دیده می‌شود که تلاش می‌کنند، اینترنت را با سرعت بالاتر به متقاضی بفروشند و از اینکه خط تلفن ظرفیت این واگذاری را دارد، اطلاعی ندارند. اما پس از آنکه سرویس به مشترک فروخته شد در عرصه میدانی، ارزیابی نشان می‌دهد که این میزان سرعت قابل واگذاری نبوده و این خط تلفن کشش واگذاری این سرعت را نداشته است.

وزیر ارتباطات اضافه کرد: در صورت مواجهه با این موضوع دو مورد پیش می‌آید؛ یا مشترک اعتراض می‌کند و برای دریافت هزینه و کاهش میزان سرعت مطابق با امکانات فنی خطوط خود اقدام می‌کند یا اینکه ناراضی است و اطلاعی از این موضوع ندارد که حقش است برود با تغییر سرویس خود، هزینه کمتری پرداخت کند.

وی با تاکید بر اینکه این موضوع اجحاف در حق مشترک است و ما از رگولاتوری خواستیم که این موضوع را رسیدگی کند، خاطرنشان کرد: این روال باید اصلاح شود و اطلاع‌رسانی به مشترک صورت گیرد. مشترک در صورتی که سرویس ۴مگابایتی خرید اما خط تلفن وی بیش از ۲مگابایت پاسخگو نبود باید بداند که می‌تواند به اپراتور مراجعه کرده و درخواست بازگرداندن پول خود را کند.

جهرمی با بیان اینکه رگولاتوری نیز باید نظارت خود را در این زمینه دقیق‌تر و موثرتر صورت دهد، افزود: این را از رگولاتوری خواسته‌ایم که هم در استان‌ها و هم در ستاد معاونت نظارت سازمان تنظیم مقررات، نظارت دقیق‌تر بر واگذاری خطوط اینترنت داشته باشد و تذکرات لازم را به اپراتورها و اطلاع‌رسانی لازم را به مشترکان انجام دهد.

 ادامه نارضایتی کاربران از مدل مصرف منصفانه

وزیر ارتباطات نکته دوم مورد نارضایتی کاربران را مربوط به تعریف مصرف منصفانه اینترنت عنوان کرد و گفت: مطابق با این مصوبه با توجه به اینکه هزینه تمام شده ترافیک داخلی کمتر از بین‌الملل است، باید در محاسبات قیمت ترافیک داخلی نصف ترافیک اینترنت بین‌الملل محاسبه شود.

وی ادامه داد: در زمان ابلاغ این مصوبه، اپراتورهای اینترنت به دلیل آنکه سقف مصرف منصفانه را در فرایندهای تجاری به نوعی جذاب‌تر نشان دهند، سقف مصرف منصفانه را عدد ترافیک داخلی قرار دادند. برای مثال در حجم مصرفی ۸۰۰گیگابایت استفاده از ترافیک داخلی، میزان ترافیک خارجی معادل ۴۰۰گیگابایت محاسبه می‌شد. این مساله سبب شد که این برداشت اشتباه در ذهن مشترکان جا بیفتد که اینترنت بین‌الملل دو برابر ترافیک داخلی محاسبه می‌شود و به نوعی در پس ذهن کاربران اینطور القا شد که اینترنت گران‌تر شده است.

جهرمی با دفاع از مصوبه تعرفه اینترنت در جهت کاهش قیمت گفت: با اعمال این تعرفه ۳۰درصد در قیمت داخلی کاهش مشاهده می‌شود. به نحوی که کاربرانی که هنوز سرویس حجمی استفاده می‌کنند هر گیگابایت اینترنت را ۳۶۰۰تومان می‌خرند و این درحالی است که در مصوبه جدید هر گیگابایت اینترنت ۲هزار تومان محاسبه می‌شود. این به معنای کاهش هزینه فروش هر گیگابایت ترافیک تا حدود ۳۳درصد است اما متاسفانه این مفهوم به غلط در ذهن مردم جا افتاده که اینترنت گران شده است.

وی تاکید کرد: به همین دلیل ما معتقدیم که این تعریف مدل مصرف منصفانه باید به اصل مصوبه بازگردد. در این زمینه رگولاتوری نیز به اپراتورها تذکر داده که سقف مصرف منصفانه را به ترافیک بین‌الملل بازگردانند و ترافیک داخلی را نیم بها محاسبه کنند.

 سایت‌های داخلی مشمول ترافیک نیم ‌بها

وزیر ارتباطات نارضایتی بعدی کاربران اینترنت را در محاسبه ترافیک نیم بها برای ۵۰۰ سایت پربازدید عنوان کرد و گفت: در این مصوبه تمامی سایت‌های پربازدید مشمول تعرفه نیم بها شده‌اند و این درحالی است که قبل از اعمال این مصوبه ۵۰۰ سایت پربازدید از سوی اپراتورها مشمول ترافیک نیم بها شده بود.

وی با اشاره به برخی انتقادات از لیست سایت‌هایی که از سوی اپراتورها، به عنوان ۵۰۰ سایت پربازدید اعلام شده است، تاکید کرد: این مکانیسم از دید ما منسوخ است و شرکت‌ها موظفند همه سایت‌هایی که ترافیکشان در داخل کشور میزبانی می‌شود را مشمول ترافیک نیم بها قرار دهند. جهرمی با تاکید براینکه اپراتورهای اینترنت موظف به اعلام لیست تمامی سایت‌های داخلی هستند، خاطرنشان کرد: تمام سایت‌هایی که از مرکز ملی تبادل ترافیک استفاده می‌کنند مشمول ترافیک نیم بها می‌شوند و شرکت‌ها باید روی پورتال خود، اسامی سایت‌ها را اعلام کنند. در همین حال رگولاتوری با راه‌اندازی پرتالی موضوع حمایت از دارندگان محتوا را عملیاتی کرده است و دارندگان محتوا می‌توانند به این پرتال مراجعه کرده و آدرس سایت خود را ثبت کنند تا اسامی‌شان در جهت حمایت از محتوا به اپراتورهای اینترنت اعلام شود.

وزیر ارتباطات موضوع بعدی نارضایتی کاربران به تعرفه‌های جدید اینترنت را مربوط به برخی کسب و کارهایی عنوان کرد که نیاز به سرعت بالا و سقف مصرف پایین دارند و گفت: این موضوع از ابتدای صدور مجوز نیز مدنظر ما بود و برای آنکه اعمال همزمان آن در مصوبه اصلی، اختلال ایجاد نکند برای آن ۳ماه زمان در نظر گرفتیم. هم‌اکنون پیشنهاد تعریف تعرفه جدید برای این مدل مصرف، آماده است و تلاش می‌کنیم تا فروردین ماه آن را اعلام کنیم. اما راهکار این است که کاربران فعلا از ظرفیت موبایل استفاده کنند تا این تعرفه تدوین شود.

وی گفت: با تمام این مجموعه اعتراضات به بحث تعرفه جدید اما نظرسنجی انجام شده از رضایت بیش از ۷۰درصدی کاربران از این مصوبه حکایت دارد که با اصلاح این رویه، میزان رضایت مندی افزایش می‌یابد. به طور کلی می‌توان گفت که به اهدافمان در رشد محتوای داخلی رسیده‌ایم.

 اعزام انسان به فضا در مرحله آزمایش

وزیر ارتباطات که در حاشیه مراسم گرامیداشت روز فضایی در جمع خبرنگاران سخن می‌با اشاره به اینکه در قانون اشاره نشده که صدا و سیما مسوول خرید ماهواره است؛ در بودجه‌‌ریزی اعتبار خرید می‌گیرد، افزود: شاید بتوان در اساسنامه سازمان فضایی متن را به نحوی تفسیر کرد که تاکید شود تنها سازمان فضایی مجاز به اقدام در زمینه خرید ماهواره است. وزیر ارتباطات درباره ماهواره‌های در دست اقدام سازمان فضایی توضیح داد: ماهواره دوستی تست‌های موفقی را پشت سر گذاشته و در زمانی که بسیاری از حوزه‌ها در تحریم قرار داشتند، ساخته شده است.

وی درباره برنامه وزارت ارتباطات برای ایجاد بالن‌های ارتباطی توضیح داد: پروژه بالن‌های ارتباطی برای ایجاد چتر وای‌فای ایجاد شد که یک نمونه از آن در مراسم اربعین از نظر تعداد کاربران و پهنای باند آزمایش شد و این پروژه به کمیته بحران سپرده شد تا در هر 31 استان اجرا شود.

وی درباره پیگیری پروژه اعزام موجود زنده به فضا گفت: این موضوع در مرحله آزمایشگاهی در دستورکار است اما در مرحله کاربرد، اولویت‌های جدی‌تری داریم که نتیجه آن در مدیریت امور جاری دیده خواهد شد. جهرمی درباره اینکه گفته شده بود ایران با تلگرام مذاکره می‌کند و تلگرام باید شرایط ایران را برای باز شدن دوباره در ایران بپذیرد، گفت: درخواست ایران این است که خشونت، ضربه زدن به اموال عمومی متوقف شود و اجازه ندهند که از پلت‌فرم‌شان برای این اهداف استفاده کنند، پیگیری‌هایی انجام شده و درحال ادامه است، اگر پلتفرمی دایمی مورد استفاده مردم باشد، به این معنا که زیرساخت‌ها را به آنها متصل کنیم باید به مقررات ما احترام بگذارد که از دیدشان این کار را کرده‌اند اما از دید ما کافی نبوده است.

وی گفت: هم‌اکنون سه ماهواره دانشگاهی مراحل پایانی طراحی و ساخت خود را برای پرتاب طی می‌کنند و یکی از این ماهواره‌ها که ماهواره دانشگاه شریف است در مرحله نهایی هماهنگی برای پرتاب است. وی افزود: هم‌اکنون درحال هماهنگی هستیم که با پرتابگر داخلی یا استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی هرچه سریع‌تر این ماهواره در مدار زمین قرار گیرد. در همین حال دو ماهواره دیگر دانشگاهی نیز که ماهواره‌های سنجش از دور هستند در مسیر پایانی برای پرتاب قرار گرفته‌اند.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: اگرچه ممکن است کاربرد عملیاتی درازمدتی برای این ماهواره‌ها متصور نشود اما این ماهواره‌ها با هدف تحقیق و پژوهش به فضا پرتاب خواهند شد.

 

 

ارسال نظر