کاهش قیمت ۸۴ درصدی تبادل اطلاعات در داخل کشور

۱۳۹۶/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۲۰۰

سرپرست شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: با راه‌اندازی مراکز تبادل ترافیک شبکه ملی اطلاعات، قیمت تبادل اطلاعات در شبکه داخلی کشور تا ۸۴ درصد کاهش یافت.

 فرهاد معارفی با اشاره به رشد بیش از ۱۰ برابری ظرفیت پهنای باند اینترنت بین‌الملل وشبکه ip کشور طی ۴ سال اخیر تاکید کرد: ظرفیت پهنای باند اینترنت بین‌الملل در ابتدای دولت یازدهم نزدیک به ۸۲ گیگابیت بر ثانیه بود که تا پایان مردادماه امسال به ۹۹۵گیگابیت رسید. همچنین پهنای باند شبکه IP داخل کشور در ابتدای دولت یازدهم ۶۲۵ گیگابیت بود که تا پایان مردادماه امسال به ۶ هزار و ۸۰۰ گیگابیت رسیده و تا پایان سال به ۱۰ هزار گیگابیت بر ثانیه می‌رسد.

معارفی در مورد وضعیت ظرفیت ترانزیت ارتباطات بین‌الملل به عنوان یکی از تکالیف شرکت ارتباطات زیرساخت مطابق با برنامه ششم توسعه گفت: در ابتدای دولت یازدهم، ظرفیت ترانزیت ارتباطات بین‌الملل ۱۱۶ گیگابیت بر ثانیه بود که این ظرفیت در حال حاضر به ۱۵۰۰ گیگابیت رسیده و در این زمینه پیش‌بینی می‌شود اهداف برنامه ششم، برای تحقق ۳۰ ترابیت ترانزیت ارتباطات بین‌الملل تا پایان این برنامه محقق شود. سرپرست شرکت ارتباطات زیرساخت افزود: برآوردها نشان می‌دهد که ظرفیت پهنای باند شبکه IP کشور در دولت یازدهم، رشد ۹۸۰ درصدی و ظرفیت پهنای باند شبکه انتقال کشور رشد ۸۰۰ درصدی را تجربه کرده است. وی با اشاره به راه‌اندازی ۷ مرکز تبادل ترافیک داده در کشور در راستای تحقق اهداف شبکه ملی اطلاعات به عنوان یکی از دستاوردهای مهم شرکت ارتباطات ز یرساخت در دولت یازدهم، خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی مراکز NIX علاوه بر مدیریت ترافیک داخلی شبکه اینترنت، شاهد بهبود کیفیت سرویس‌های داخل تا ۲۰ برابر، افزایش سطح امنیت شبکه ملی، اصلاح مدل اقتصادی فعالیت سرویس‌های بومی و کاهش چشمگیر هزینه‌های تامین پهنای باند هستیم. معارفی ادامه داد: با راه‌اندازی مراکز تبادل ترافیک شبکه ملی در تهران، تبریز، شیراز، اصفهان، اهواز، مشهد و قم علاوه بر جلوگیری از گردش ترافیک زائد در شبکه ملی اطلاعات و اتلاف منابع، قیمت اینترنت از شبکه زیرساخت تا ۴۲درصد و قیمت تبادل اطلاعات در شبکه داخلی تا ۸۴ درصد کاهش یافت. وی حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و استفاده از تجهیزات تولید داخل را از دیگر رویکردهای شرکت ارتباطات ز یرساخت در طول ۴ سال فعالیت دولت یازدهم عنوان کرد و افزود: توسعه بخشی از تجهیزات سوئیچ، دیتا و انتقال شبکه‌های مادرمخابراتی در مناطق شمال شرق، شرق و جنوب شرق کشور در قالب پروژه « توانا» و با انتخاب پیمانکاران ایرانی سازنده تجهیزات مخابراتی نوری، اجرایی شد که علاوه بر توسعه توانمندی‌های ملی و استفاده از فناوری‌های بومی، مدیریت شبکه مستقل و ارتباطات امن و پایدار و سطح ملی را به همراه داشته است. معارفی در طرح‌های توسعه زیرساخت‌های ارتباطی نیز به پروژه نور ۱ برای توسعه شبکه فیبر نوری کشور، پروژه نور ۲ برای تکمیل این شبکه، پروژه تلاش ۱ برای توسعه لایه انتقال اشاره کرد و گفت: برای توسعه لایه دیتا نیز پروژه‌های تجمیع ۱ و ۲ تعریف شد که با اجرای آن، ظرفیت زیرساخت شبکه دیتای کشور به میزان ۱۰۰درصد افزایش یافت. به گفته وی، پروژه تلاش ۳ (فجر) نیز که ترکیبی از اجرای پروژه‌های تلاش ۲ و تجمیع ۱ و ۲ بود در دولت یازدهم به بهره‌برداری رسید و با اجرای آن، ظرفیت شبکه انتقال ۸۰۰ گیگابیت ارتقا یافت و ظرفیت دسترسی شبکه دیتای کشور به ۵ برابر رسید.

 

ارسال نظر