اخبار

۱۳۹۶/۰۵/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۶۹۴

فرود پهپادها روی سطوح عمودی

گیزمگ| تیمی از مبتکران دانشگاه «شربروک» کانادا پهپاد خودکاری ساخته‌اند که قادر است روی سطوح عمودی فرود بیاید.

سامانه جدید، «پهپاد خودکار چند مدله شربروک» (S-MAD) نام دارد و جزئیات آن هفته گذشته در کنفرانس «ماشین زنده 2017» (Living Machine 2017) ارائه شد؛ این فناوری برنده «جایزه بهترین مقاله رباتیک» (Best Robotics Paper Award) شد.

تیم علمی از توانایی پرندگان برای تغییر دادن مسیر پروازشان و نشستن روی سطوح عمودی در لحظه آخر الهام گرفت و به دنبال تقلید از این قابلیت برای ساخت یک پهپاد خودکار مجهز به بال ثابت برآمد. محققان هزاران شبیه‌سازی مدل‌بندی آیرودینامیک را قبل از اعمال این توانایی به پهپاد جدید تهیه کردند.

این سامانه ابداعی در ابتدا با سرعت7 تا 9 متر در ثانیه و به‌طور افقی به سمت یک دیوار پرواز می‌کند. سپس حسگر لیزری آن، دیوار را شناسایی می‌کند و سیستم کنترل بازخورد، سرعت پهپاد را به یک تا سه متر در ثانیه می‌رساند و در نهایت، وضعیت آن را به صورت عمودی زاویه‌دار در می‌آورد. همزمان فشار موتور این پهپاد افزایش می‌یابد تا وضعیت آن را هنگام نزدیک شدن به دیوار عمودی کند. پس از آن، پاهای میکروفیبری پهپاد روی دیوار قرار می‌گیرند و سیستم تعلیق با خاموش کردن پروانه، انرژی جنبشی ناشی از برخورد آن با دیوار را جذب می‌کند. تیم علمی مدعی است این پاها قادر به حرکت روی هر سطح سختی از جمله دیوارها، بتن و گچ هستند. با جایگیری پهپاد روی دیوار، این فناوری می‌تواند تا پرواز بعدی آنجا بماند و سپس پروانه خود را روشن کرده و دوباره اوج بگیرد. مبتکران معتقدند این نوع پهپادها را می‌توان برای انجام ماموریت‌های گسترده به کار برد چون قادرند متوقف شوند و انرژی را در مکان‌هایی که پهپادهای دیگر قادر به ورود نیستند، ذخیره کنند. بنابراین می‌توان از چنین سامانه‌هایی برای عملیات‌های نظارتی بلندمدت استفاده کرد؛ با این حال، با داشتن توانایی فرود روی سطوح عمودی، همچنین می‌توان از آنها برای بازرسی ساختمان‌ها یا در نواحی حادثه‌دیده استفاده کرد.

آغاز تحقیقات دولت امریکا درباره شکایت «کوالکوم» از «اپل»

رویترز| دولت امریکا تحقیق در مورد ادعاهای کوالکوم بر ضد شرکت اپل در مورد نقض حق اختراعات ثبت شده خود را آغاز کرده است.

کوالکوم مدعی است اپل بدون کسب اجازه از این شرکت از چند حق اختراع ثبت شده خود در طراحی وتولید آیفون 7 و چند محصول دیگر بهره گرفته است.

کمیسیون تجارت بین‌المللی امریکا می‌گوید این پرونده را بررسی کرده و در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد کرد. انتظار می‌رود تحقیقات در این زمینه ظرف 45 روز آینده به پایان برسد. شکایت کوالکوم بر ضد اپل در اوایل ماه جولای به ثبت رسید و اگر به نتیجه برسد اپل حق فروش برخی مدل‌های آیفون را نخواهد داشت. در این آیفون‌ها از برخی تراشه‌های مودم پرسرعت استفاده شده که ارتباط گوشی با شبکه‌های داده بی‌سیم را تسهیل می‌کند.

اگر چه برخی از این تراشه‌ها ساخت اینتل هستند و کوالکوم مدعی نیست که اینتل حق اختراع‌های آن را نقض کرده باشد، اما تاکید دارد که نحوه استفاده اپل از این تراشه‌ها ناقض حقوق مالکیت معنوی کوالکوم است.

در حالی که اینتل در مورد این پرونده اظهارنظری نداشته، اپل رویه کوالکوم را به دور از عدالت و منطق دانسته و خواستار رسیدگی دقیق به این پرونده شده است.

 

تولید اسکلت‌بندی قابل کنترل با صوت برای معلولان

ورج| افزایش توان حرکتی افراد معلول یکی از دغدغه‌های مهم محققان بوده و با ابداع یک اسکلت‌بندی قابل هدایت توسط هوش مصنوعی الکسا گام مهمی در این زمینه برداشته شده است.

هوش مصنوعی الکسا امروزه برای کنترل صوتی بسیاری از ابزار و وسایل اعم از لامپ، ساعت، یخچال و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما دنیای روباتیک کمتر از این فناوری بهره گرفته است. شرکت روباتیک

Bionik Laboratories می‌گوید برای نخستین بار یک دستیار دیجیتال برای اسکلت‌بندی قدرتمند خود طراحی کرده که به افراد معلول کمک می‌کند برای تسهیل جابه‌جایی از آن استفاده کنند. این اسکلت‌بندی که Arke نام دارد به معلولان اجازه می‌دهد با صدای خود آن را هدایت کنند. به عنوان نمونه اگر فرد معلول تصمیم بگیرد از جای خود برخیزد با بیان جمله «الکسا، من آماده‌ام که بایستم» Arke را فعال می‌کند. اگر فرد بخواهد با کمک Arke قدمی رو به جلو بردارد تنها کافیست که جمله «الکسا، قدم بردار» را بیان کند. Arke هنوز در مرحله انجام آزمایش‌های بیمارستانی است و برای تسهیل کنترل آن می‌توان از یک برنامه نرم‌افزاری که روی تبلت نصب می‌شود هم استفاده کرد. حسگرهای این ابزار می‌توانند به‌طور خودکار حرکات بدن فرد معلول را هم شناسایی کنند و برای کمک به وی کل سیستم را فعال کنند. به عنوان مثال اگر فرد معلول بخواهد از جای خود برخیزد و بدین منظور بدنش را تکان دهد موتورهای این دستگاه فعال شده و به وی یاری می‌رسانند.

استفاده از این دستگاه برای افرادی که در مرحله توانبخشی به سر برده یا تمرین‌های فیزیوتراپی را انجام می‌دهند نیز بسیار مفید است.

باتری که با بزاق کار می‌کند

گیزمگ| محققان دانشگاه بیرمنگهام باتری ساخته‌اند که قادر به برق‌رسانی به یک لامپ ال‌ای‌دی با استفاده از یک قطره بزاق است.

باتری جدید از سلول‌های سوختی میکروبی (MFCs) بهره می‌برد؛ این سلول‌ها از باکتری‌ها برای انجام واکنش‌های اکسایش/کاهش استفاده می‌کنند و این امر موجب جابه‌جایی الکترون‌ها بین مولکول‌ها و در نهایت تولید برق می‌شود. سلول‌های سوختی میکروبی به کار رفته در ساخت باتری جدید در واقع، سلول‌های غیرفعال خشک و منجمد اگزوالکتروژنیک هستند؛ می‌توان این سلول‌ها را برای مدت‌های طولانی نگهداری کرد و با افزودن بزاق به آنها ظرف دقایقی برق تولید کرد. تیم علمی با آزمایش این باتری توانست به تراکم برق چند میکرووات در سانتی‌متر مربع دست یابد و این میزان، برای روشن‌کردن یک لامپ ال‌ای‌دی کفایت می‌کند. دانشمندان امیدوارند بتوان از این باتری برای برق‌رسانی به ابزارهای تشخیصی یک بار مصرف در کشورهای در حال توسعه بهره برد. این ابزارها در هر بار، نیازمند ده‌ها میکرووات برق برای عملکرد چند دقیقه هستند.

 

 

ارسال نظر