اخبار

۱۳۹۶/۰۴/۱۵ - ۰۰:۲۲:۲۴
کد خبر: ۱۰۲۵۰۵

مذاکره با ایتالیایی‌ها برای باز پس‌گیری ماهواره مصباح

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام اینکه مذاکراتی برای پس گرفتن ماهواره مصباح با ایتالیایی‌ها انجام شده، تصریح کرد: این ماهواره به موزه نمی‌رود؛ چراکه موزه‌یی برای ماهواره‌ها نداریم.

 محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه ز هیات دولت به توضیحاتی در رابطه با ماهواره مصباح پرداخت و اظهار کرد: ماهواره مصباح نخستین ماهواره سنجشی بود که کار آن به صورت آزمایشی از ۱۳سال قبل آغاز و ۱۰سال قبل کار آن تمام شد. در آن زمان ما پرتاب‌کننده نداشتیم و دولت قبل بر اساس هماهنگی اولیه آن را به ایتالیا فرستاد و برای پرتاب با مشکل مواجه شد و ایتالیایی‌ها اعلام کردند آن را پرتاب نمی‌کنیم و این ماهواره آنجا ماند. وی ادامه داد: بعد از دو سال رییس‌جمهور وقت اعلام کرد اگر آن ماهواره را پرتاب نمی‌کنند خودمان در کشور برای پرتاب ماهواره بعدی گام برمی‌داریم که همینطور هم شد و ماهواره‌هایی در دولت قبل و این دولت ساخته شد و به فضا پرتاب شد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مذاکراتی برای باز پس‌گیری ماهواره مصباح خاطرنشان کرد: آنچه مطرح است، این است که ما بعد از برجام مذاکراتی برای پس گرفتن ماهواره انجام دادیم وقتی عمر ماهواره می‌گذرد باتری آن هم تمام می‌شود این ماهواره ۱۰سال از دست ما خارج بوده و نمی‌دانیم چه بر سر آن آمده است.

آسانسوری که افقی حرکت می‌کند

مشبل| یک شرکت آلمانی قصد دارد آسانسوری بسازد که علاوه بر بالا و پایین به طور افقی نیز حرکت می‌کند. سرعت این آسانسور ۳۲ فوت در ثانیه محاسبه شده است.

یک شرکت آلمانی سعی دارد با استفاده از شناورسازی به وسیله مغناطیس و موتورهای خطی آسانسوری بسازد که به جای بالا و پایین به چپ و راست برود. چنین آسانسوری در صورت ساخت، نخستین نمونه در جهان خواهد بود. همچنین مهم‌ترین نقطه عطف صنعت آسانسور‌سازی از ۱۶۰سال پیش تاکنون به حساب می‌آید. چنین آسانسوری با سرعت ۳۲ فوت در ثانیه حرکت می‌کند.

تامین هوای پاک برای فضانوردان در مریخ

ایندپندنت| ناسا تصمیم دارد سوخت، هوا و آب پاک مورد نیاز فضانوردان در مریخ را به وسیله رآکتورهای کوچک تامین کند. این رآکتورها گرما را به الکتریسیته تبدیل می‌کنند.

ناسا مشغول همکاری با وزارت انرژی امریکاست تا رآکتورهای کوچکی بسازد که به تولید سوخت، هوا و آب پاک برای فضانوردان در مریخ کمک می‌کند همچنین این رآکتورها انرژی لازم برای تجهیزاتی مانند مریخ‌نوردها فراهم می‌کنند.  این رآکتورها حدود دو متر ارتفاع دارند و می‌توانند با تبدیل گرما به الکتریسیته ۱۰کیلووات انرژی تولید کنند. براساس تخمین ناسا حداقل به 4 رآکتور با این ویژگی‌ها نیاز است تا بتواند ۸ فضانورد را در مریخ پشتیبانی کند. این پروژه که Kilopower نامیده می‌شود، جدیدترین فناوری برای تامین انرژی در فضا به شمار می‌آید. درحال حاضر انرژی مریخ نوردهای موجود در این سیاره با ژنراتورهای«ترموالکتریک رادیوایزوتوپ» تامین می‌شوند. این ژنراتورها گرمای زوال عناصر رادیواکتیور را برای تولید انرژی استفاده می‌کنند. این درحالی است که ناسا در یکی از گزارش‌های خود اعلام کرده بود انرژی مورد نیاز ماموریت مریخ به اندازه انرژی مصرفی ۸ خانه روی زمین است.

کاهش ارزش سهام گوگل

 اینترنشنال بیزینس تایم| یک مشکل رایانه‌یی سبب شد ارزش سهام گوگل با ۸۶‌درصد کاهش روبه‌رو شود. از سوی دیگر ارزش سهام مایکروسافت ۸۰‌درصد رشد کرد.

یک مشکل رایانه‌یی عجیب سبب شد قیمت سهام برخی از مهم‌ترین شرکت‌های فناوری از جمله آمازون و گوگل به‌شدت کاهش یابد به طوری که ارزش برخی از این شرکت‌ها میلیاردها دلار کاهش یافت. از سوی دیگر برخی شرکت‌ها نیز با افزایش بی‌سابقه ارزش روبه‌رو شدند. این مشکل سبب شد ارزش سهام آمازون با ۸۷‌ درصد و آلفابت(شرکت مادر گوگل) با ۸۶‌ درصد کاهش روبه‌رو شوند. این مشکل رایانه‌یی پس از آن اتفاق افتاد که تهیه‌کنندگان اطلاعات مالی به اشتباه اطلاعات آزمایشی بورس نزدک را قیمت‌های واقعی تلقی کردند. از سوی دیگر سهام ارزش سهام مایکروسافت ۸۰‌درصد رشد کرد. به این ترتیب برای مدتی کوتاه ارزش شرکت مایکروسافت به هزار میلیارد دلار رسید. البته قیمت واقعی سهام تغییری نکرد و هیچ معامله‌یی در این قیمت‌های غیرواقعی انجام نشد.

قدم بزنید و انرژی تولید کنید

نیواطلس| پنل‌هایی در یکی از خیابان‌های لندن نصب شده که انرژی راه رفتن رهگذران را جمع‌آوری و به برق برای روشنایی خیابان تبدیل می‌کند همچنین نیمکت‌هایی با قابلیت پاکسازی هوا در آن نصب شده‌اند.

خیابانی در یکی از مناطق شلوغ و پرتردد لندن اکنون به محلی آرام و حافظ محیط زیست تبدیل شده که با استفاده از انرژی گام‌های رهگذران برق مورد نیاز خیابان تامین می‌شود.

به عبارت دیگر این منطقه که در آن فروشگاه‌های خرده‌فروشی متعددی وجود دارد به «نخستین خیابان هوشمند جهان» تبدیل شده است. در این طرح جدید علاوه بر مبارزه با آلودگی نوعی فناوری حافظ محیط زیست ترکیب شده است.

این خیابان که «برد» نام دارد در حوالی منطقه

وست‌انداست.خیابان‌های اطراف برد شلوغ و پرتردد هستند به همین دلیل طراحان خیابان برد را طوری طراحی کرده‌اند تا رویای آرامش را به عابران تلقین کند. این خیابان با کفپوش‌هایی از شرکت Pavegen فرش شده که هنگام راه رفتن افراد روی آن انرژی تولید می‌کند.

هر یک از پانل‌های V3 این خیابان قطری معادل ۵۰۰ میلیمتر دارد و می‌تواند گام‌های افراد را به ۵ وات انرژی تبدیل کند. همچنین خیابان برد با جمع‌آوری انرژی جنبشی رهگذران آن را به الکتریسیته تبدیل و برای روشنایی چراغ‌های خیابان و پخش موسیقی در خیابان استفاده می‌کند. باقیمانده انرژی نیز برای فعال کردن فرستنده‌های بلوتوث به کار می‌رود. افرادی که در خیابان قدم می‌زنند، می‌توانند با کمک تلفن هوشمند خود ببینند گام‌های آنان چه میزان انرژی تولید می‌کند.

 

ارسال نظر