اخبار

۱۳۹۶/۰۴/۱۱ - ۱۴:۵۱:۳۹
کد خبر: ۱۰۲۱۸۴

 بهره‌برداری از نسل سوم شبکه علمی کشور

مراسم آغاز بهره‌برداری از نسل سوم شبکه علمی کشور با حضور وزرای علوم و ارتباطات روز یک‌شنبه، یازدهم تیرماه در محل سازمان امور دانشجویان وزارت علوم برگزار می‌شود.  نسل سوم شبکه علمی کشور، شبکه‌یی با رویکرد «خدمت‌گرا» و شاهراه اجرایی نقشه جامع علمی کشور است که با هدف ارائه خدمت‌های جدید ارزش افزوده، محتوایی و اطلاعاتی ایجاد شده است. کاربران نسل سوم شبکه علمی کشور مجموعه‌یی از متقاضیان دانشگاهی، مراکز تحقیقاتی، مراکز درمانی آموزش پزشکی، حوزه‌های علمیه و کتابخانه‌های تخصصی کشور را در محدوده جغرافیایی سراسر ایران شامل می‌شود. برنامه کسب و کار شبکه علمی کشور به گونه‌یی طراحی شده است که هیچ مشترکی مصرف‌کننده صرف شبکه نیست و خود تولیدکننده خدمات و محتوا شمرده می‌شود و چرخه اقتصادی اپراتور شبکه علمی را به تمامی مشترکین آن گسترش می‌دهد.

 کهکشانی با اسم «پسورد»

ساینس‌دیلی| تلسکوپ فضایی هابل کهکشانی شکار کرده که اسم آن شبیه یک رمزعبور است. این کهکشان 2XMM J143450.5+033843 نام گرفته و 400 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد. اسم جرم کیهانی مزبور در ابتدا مجموعه‌یی نامنظم از ارقام و حروف به نظر می‌رسد اما مانند اسامی کهکشان‌های دیگر، معنای خاص و منحصربه‌فردی دارد.  این کهکشان به عنوان بخشی از پروژه مطالعه آسمان با پرتو ایکس کشف شد که این برنامه توسط رصدخانه XMM-Newton متعلق به آژانس فضایی اروپا اجرا می‌شود و XMM در اسم آن قابل مشاهده است. همچنین حرف J نشانگر 14 ساعت، 34 دقیقه و 50.5 ثانیه است که به طول جغرافیایی شباهت دارد و این ارقام هم در نام کهکشان به چشم می‌خورند. اسم جرم کیهانی مورد بحث همچنین حاوی +30d (درجه) و 38 دقیقه و 43 ثانیه است که می‌توان آن را به عرض جغرافیایی زمین تشبیه کرد. این کهکشان از نوع کهکشان‌های Seyfert است و تصور می‌شود هسته آن حاوی یک سیاه‌چاله غول‌پیکر باشد که مقادیر عظیم تشعشع آزاد و پرتوهای ایکس پرانرژی را به بیرون گسیل می‌کند.

 «توییتر» به جنگ اخبار جعلی می‌رود

اندرویدهدلاینز| توییتر به دنبال افزودن قابلیت‌هایی به این شبکه اجتماعی است که گزارش دادن انتشار اخبار جعلی در این سایت را تسهیل می‌کند، شناسایی سریع محتوای نامناسب نیز در دستور کار مدیران توییتر است. توییتر هم‌اکنون در حال بررسی و آزمایش نحوه اضافه کردن قابلیت‌های یاد شده است و لذا هنوز مشخص نیست چه زمانی کاربران می‌توانند از آنها استفاده کنند. البته این احتمال هم وجود دارد که قابلیت‌های یادشده هرگز به توییتر اضافه نشود. گزینه‌های مذکور به صورت یک حق انتخاب تازه در زیر هر توییت ارسالی قابل مشاهده خواهد بود که مشابه روش مورد استفاده فیس‌بوک برای علامت‌گذاری اخبار جعلی در این شبکه اجتماعی است. در دو سال اخیر انتشار گسترده اخبار جعلی و فریبنده در شبکه‌های اجتماعی برای فریب کاربران و تاثیرگذاری بر ذهن آنها به یک روش خطرناک و جنجال آفرین مبدل شده است. این روش در جریان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا به نفع ترامپ و به ضرر هیلاری کلینتون به کار گرفته شد و انبوهی از اخبار جعلی و قلابی بر ضد نامزد دموکرات‌ها در فضای مجازی منتشر شد.

 عرضه  تلویزیون کاغذ دیواری

دیلی میل| یک شرکت فناوری محصولی به نام تلویزیون کاغذ دیواری ۷۷ اینچی با قیمت ۲۰ هزار دلار به بازار عرضه کرد. ضخامت این دستگاه یک پنجم اینچ است و به وسیله چند آهن ربا به دیوار می‌چسبد. شرکت ال جی آخرین محصول از مجموعه «تلویزیون‌های کاغذ دیواری» عجیب خود را برای فروش عرضه کرد. این تلویزیون ۷۷ اینچی OLED که نخستین‌بار در نمایشگاه CES رونمایی شد، اکنون برای فروش عرضه شده است.

شرکت تولید‌کننده این محصول را ۲۰ هزار دلار قیمت‌گذاری کرده است. به گفته شرکت سازنده، ضخامت این صفحه نمایش یک پنجم اینچ است. این صفحه نمایش که تاحدودی انعطاف‌پذیر است به وسیله چند آهنربا به دیوار می‌چسبد. همچنین برای اجتناب از وجود سیم‌های متعدد، فقط یک سیم به سیستم صوتی دستگاه متصل می‌شود.  این تلویزیون علاوه بر قابلیت اتصال به وای فای دارای چهار پورت HDMI است. همچنین فناوری‌های ویدیو ۴K و HDR نیز در آن به کار رفته است.

 خودروی خورشیدی ۲۰۱۹ به بازار می‌آید

نیواطلس| یک شرکت هلندی تصمیم دارد خودرویی الکتریکی بسازد که با نور خورشید حرکت می‌کند. این خودرو تا ۲۰۱۹ به بازار عرضه خواهد شد.

 ایده تولید خودرویی که با نور خورشید کار می‌کند، طی سال‌های اخیر بارها ارائه شده است اما تلاش برای ساخت چنین خودرویی موفقیت‌آمیز نبوده است. اما طبق اعلام شرکت هلندی Lightyear این روند تغییر خواهد کرد. این شرکت قصد دارد نخستین خودرویش به نام One را به بازار عرضه کند. این خودروی الکتریکی که با نور خورشید حرکت می‌کند، دارای چهار چرخ متحرک است. به گفته این شرکت افرادی که در مناطقی با آب وهوای گرم و آفتابی زندگی می‌کنند، می‌توانند ماه‌ها بدون نیاز به شارژ خودرویشان از آن استفاده کنند. البته افرادی که در مناطق دیگر زندگی می‌کنند، همچنان با شارژ خودرو به وسیله پریز برق قادر به استفاده از آن خواهند بود.

لکس هوف اسلوت مدیر ارشد اجرایی این شرکت می‌گوید: روزی فراخواهد رسید که One بدون نیاز به نور خورشید در روزهای ابری یا در شب حرکت خواهد کرد.

 

ارسال نظر